De autofabrikant UAZ produceert al meer dan 80 jaar onverwoestbare 4x4 terreinwagens.


De meest gekende modellen zijn natuurlijk de GAZ 69, de UAZ 452 (Bukhanka) en de UAZ 469 (Hunter).

De iconische UAZ SGR (Bukhanka) 4x4 offroad bestelwagen is al meer dan 65 jaar in productie en nog altijd zeer populair en gewild door avonturiers en wereldreizigers die op zoek zijn naar een no nonsense expeditie overlander die zichzelf ruimschoots heeft bewezen in de meest barre en extreme omstandigheden.

Ook de legendarische UAZ Hunter is al meer dan 45 jaar in productie en is zeer geschikt voor gebruik onder extreme omstandigheden waaronder moeilijk begaanbaar terrein zoals in de bossen en in de bergen.

Naast het klassieke gamma produceert UAZ ook moderne terreinwagens waaronder de UAZ Patriot, de UAZ Pickup en de UAZ Profi.

UAZ Belgium verdeelt dit exclusieve en bijzondere gamma terreinwagens voor de levering ervan aan klanten in o.m. België, Frankrijk, Luxemburg en Nederland.

dare to be different, dare to drive uaz
_______


SGR EXPEDITION

highlights


versterkte voorbumper met lier, versterkte achterbumper met wielhouder en trekhaak, bescherming van de stuurinrichting, BF Goodrich All Terrain banden, expeditie bagagedrager met ladder, schuiframen in de cabine, single key, verwarmde voorstoelen, EATON diff lock, ERA GLONASS, waterafstotende bekleding en een exclusieve carrosseriekleur oranje.


HUNTER EXPEDITION

highlights


versterkte voorbumper met lier, versterkte achterbumper met wielhouder en trekhaak, bescherming van de stuurinrichting, BF Goodrich All Terrain banden, expeditie bagagedrager, neerklapbare achterdeur, fenders, sidesteps, single key, verwarmde voorstoelen, EATON diff lock, ERA GLONASS, waterafstotende bekleding en een exclusieve kleur oranje met zwarte accenten.

Gedwongen onderbreking van de verkoop en de levering van nieuwe UAZ voertuigen.

_______

Vanwege het militaire conflict in Oekraïne heeft de Europese Unie op 23 februari 2022 sanctiemaatregelen aangenomen tegen Rusland.

Naar aanleiding van deze sanctiemaatregelen heeft UAZ Belgium moeten besluiten om geen nieuwe klantenbestellingen meer aan te nemen voor wat betreft de levering van nieuwe voertuigen, temeer de productietijd bij de fabrikant ruim 4 maanden bedraagt en er daardoor te veel onzekerheid bestaat over de uitlevering ervan, met name in het licht van de ontwikkelingen voor wat betreft de eventuele verdere uitbreiding van sanctiemaatregelen tegen Rusland door de Europese Unie.

Op 25 februari 2022 volgt het tweede Europese pakket sanctiemaatregelen tegen Rusland, op 28 februari 2022 het derde, op 15 maart 2022 het vierde, op 8 april 2022 het vijfde, op 3 juni 2022 het zesde, op 21 juli 2022 het zevende, op 6 oktober 2022 het achtste, op 16 december 2022 het negende, op 25 februari 2023 het tiende, op 23 juni 2023 het elfde, op 18 december 2023 het twaalfde en op 23 februari 2024 volgt het dertiende Europese pakket sanctiemaatregelen tegen Rusland.

Deze sanctiemaatregelen maken het zakendoen met Rusland vrijwel onmogelijk, onder meer door sancties tegen Russische banken waardoor betalingen niet kunnen worden uitgevoerd alsook sanctiemaatregelen voor wat betreft het transport vanuit Rusland.

De autofabrikant UAZ produceert tegenwoordig uitsluitend nog voertuigen bedoeld voor de civiele markt en is voor 100% een private onderneming. 

Desondanks werd de autofabrikant UAZ als entiteit op de sanctielijst geplaatst door de Europese Unie zoals blijkt uit het sanctiepakket van 3 juni 2022, waardoor rechtstreeks zaken doen met de autofabrikant UAZ vanaf die datum niet meer mogelijk is voor Europese ondernemingen.


Ingevolge de Europese sanctiemaatregelen tegen Rusland in 2022, werd het exporteren van technologische producten zoals o.m. ABS units, motormanagement ECU's, ESP units, Airbags en dergelijke technologische producten vanuit de Europese Unie naar Rusland verboden. Deze Europese sanctiemaatregelen hebben een negatief effect op het milieu, doordat bij gebrek aan deze technologie de productie van voertuigen in Rusland uitsluitend kon worden voorgezet als emissieklasse Euro-0 tot Euro-2. Ook de verkeersveiligheid wordt door deze sanctiemaatregelen in gevaar gebracht doordat voertuigen in Rusland hierdoor tijdelijk zonder ABS of Airbags werden geproduceerd. Uiteraard waren deze voertuigen als gevolg van deze technische tekortkomingen niet geschikt voor de export naar de Europese Unie. 

Ondertussen is de Russische afzetmarkt voor veel Europese toeleveranciers zoals o.a. Bosch, als gevolg van deze Europese sanctiemaatregelen, verloren gegaan. De leverantie van dergelijke technologische producten is ondertussen nagenoeg volledig overgenomen door met name Chinese toeleveranciers, waardoor thans alle voertuigen weer voldoen aan de geldende normen voor wat betreft emissie en de verkeersveiligheid. 

Alhoewel er nauwelijks nieuwe voertuigen worden geïmporteerd binnen de EU vanuit Rusland, nam de Europese Unie toch sanctiemaatregelen aan tegen Rusland middels het achtste pakket dat o.m. voorzag in een importverbod op allerlei producten uit Rusland, waaronder een volledig verbod op de invoer van personenwagens en bestelwagens met als land van oorsprong Rusland, en dit met ingang van 6 januari 2023.

Naar aanleiding van alle bovenstaande sanctiemaatregelen door de Europese Unie tegen Rusland, is het niet langer mogelijk voor de Europese UAZ verdelers om nieuwe voertuigen te kunnen leveren aan haar klanten. 

UAZ Belgium is binnen de Europese Unie één van de 25 verdelers van het automerk UAZ. Alle verdelers zijn enthousiaste zelfstandige ondernemers met een passie voor het offroad voertuigengamma van het iconische automerk UAZ. Voor vele onder hen is het verdelen van UAZ voertuigen binnen hun afzetmarkt hun core business, ofwel hun raison d'être. Alle Europese verdelers zijn onafhankelijke zelfstandige Europese entiteiten zonder enige financiële deelneming of zeggenschap vanuit de autofabrikant UAZ.

De Europese sancties tegen Rusland hebben tot gevolg dat de UAZ verdelers binnen de EU hun verkoopactiviteiten niet meer kunnen continueren. Door de opgelegde sancties tegen Rusland moeten de UAZ verdelers binnen de EU een onevenredige last dragen dewelke buiten het normaal maatschappelijk en ondernemersrisico valt. Het uit de opgelegde Europese sanctiemaatregelen voortvloeiende nadeel dient redelijkerwijs niet ten laste van de betrokken UAZ verdelers te blijven.

In haar publicatie hieromtrent stelt de Europese Unie dat Europese ondernemingen die zwaar worden getroffen door deze maatregelen recht hebben op nadeelcompensatie vanwege de onevenredige financiële last die zij moeten dragen als gevolg van de Europese sanctiemaatregelen tegen Rusland. Deze steun dient te worden aangevraagd bij de bevoegde nationale overheid van de betreffende lidstaat.

Alhoewel de nationale overheden een zorgplicht hebben tegenover de onevenredig zwaar getroffen UAZ verdelers als gevolg van de sanctiemaatregelen tegen Rusland, heeft tot nu toe geen enkele van de betrokken ondernemingen enige compensatie ontvangen.

Ook UAZ Belgium heeft haar verzoek om nadeelcompensatie gericht aan zowel de Europese Unie als aan het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken. Van zowel de Raad van de Europese Unie als van de minister van Buitenlandse Zaken Hadja Lahbib ontving UAZ Belgium een afwijzing voor compensatie.

Uit bovenstaande kan worden geconcludeerd dat de Europese lidstaten wel beperkende maatregelen kunnen nemen die een kleine groep binnenlandse ondernemingen financiële schade toebrengt, maar deze veroorzaakte schade vervolgens niet wil vergoeden.

Het automerk UAZ kent ondertussen duizenden eindgebruikers binnen de Europese Unie die afhankelijk zijn van hun UAZ verdeler voor wat betreft de levering van reserve onderdelen ten behoeve van het onderhoud en de herstelling aan hun voertuig. Ook zij zijn getroffen door de sanctiemaatregelen tegen Rusland, die het verhinderen om bepaalde onderdelen te kunnen bestellen vanwege een invoerverbod ervan binnen de Europese Unie.

Alle UAZ verdelers binnen de Europese Unie blijven zich echter voor zover mogelijk inzetten voor hun eindgebruikers voor wat betreft het onderhoud van hun geliefde UAZ terreinwagen.

 

Wij houden je natuurlijk op de hoogte van de ontwikkelingen voor wat betreft het opnieuw beschikbaar zijn van de unieke UAZ 4x4 terreinwagens binnen de Europese Unie.

 

Contact

_______

UAZ Belgium blijft beschikbaar voor haar klanten voor wat betreft technische bijstand.

telefoon +32 3 291 22 21

The SGR Family
      out of time, out of roads